Au pair v UK versus Au pair v USA

Co se au pairkování týče, už o sobě myslím můžu prohlásit, že nějakou ti zkušenost mám :) Strávila jsem rok jako au pair v Londýně a s pouhou tří týdenní pauzou doma jsem navázala na Savannah, USA, kde mám za sebou už sedmý měsíc. Ani byste nevěřili, jak strašně rychle to utíká! Chtěla bych se v tomto článku trochu ohlédnout zpátky a porovnat pozici au pair v UK a v USA. Samozřejmě na to koukám z té mé pozice a na druhé straně mám kamarádky, které měly/mají zkušenost úplně jinou. Tak je to prostě vždycky, nikdy nedejte na stereotypy a berte v úvahu, že každý člověk je jiný, takže co pro někoho může být perfektní "host family", může pro jiného být peklo a naopak. 



Prvotní poplatky

Anglie

Pokud plánujete vyrazit jako au pair do UK, máte na výběr, zda s agenturou nebo na vlastní pěst. Obojí má své výhody i nevýhody, což jsem se již snažila popsat zde. V rámci agentury zaplatíte za pobyt v UK od 2000 Kč do 4900 Kč (za letní pobyt na 3 měsíce), dle ceníku Student Agency. Co se letenky týče, závisí na hostující rodině, zda vám je ochotna na ni přispět či ji celou zaplatit, ale samozřejmě nemusí. Dále si musíte vyřídit cestovní pojištění, které se na rok cenově pohybuje od 3500 Kč až třeba do 6000 Kč (asi i víc :).

  • já sama nejela přes agenturu, letenku, tedy v mém případě jízdenku, jsem si platila sama, což s autobusem Student Agency vyšlo na nějakých 1950 Kč
  • pojištění jsem měla od Evropské pojištění, speciálně pro au pair program za 4500 Kč
  • dále budete potřebovat nějaké ty libry do začátku, dejme tomu cca 50£, což vychází na nějakých 1800 Kč

Suma sumárum jste v tom za 8250 Kč a pokud připočtete dárky pro rodinu a spoustu blbostí, které s sebou nutně potřebujete a nevlastníte, už to máme 10 000 Kč.


Amerika

Do USA se bez agentury neobejdete, takže tento poplatek vás bohužel nemine. Kolik zaplatíte, už závisí na vás a agentuře, kterou si vyberete. Já jsem nad agenturou moc nepřemýšlela, prostě jsem nějak automaticky šla ke Student Agency, protože mi prostě přišlo, že tahle agentura je v Čechách tak známá, že v tom nebude žádný podvod, haha :) 

  • agentuře jsem zaplatila poplatek 2500 Kč
  • před odjezdem pak ještě částku 350$ za americkou agenturu
  • dále víza 140$
  • zdravotní pojištění na rok. V rámci agentury, kterou jsem si vybrala (Au Pair Care), jsem zdravotní pojištění již platit nemusela. 
  • letenku za vás hradí agentura
  • do začátku budete také potřebovat nějaký ten peníz, řekněme cca 100$.

Suma sumárum už to máme nějakých 18000 Kč, plus si opět připočtěte (ne)zbytnosti, co s sebou potřebujete a dárky rodině, dále takové věci jako jízdné do agentury, poplatek za pasovou fotografii (na vízum), poplatek za mezinárodní řidičský průkaz, poplatek doktorce za potvrzení papírů pro agenturu, peníze za čokolády a podobné úplatky pro lidi, co vám vyplnili reference :) a už šplháme k 20 000 Kč. Pokud nemáte binomický pas, budete muset ještě připočíst částku 1500 Kč.
LONDON




Finanční situace v průběhu programu

Anglie

Platově je to v UK dost rozličné. Záleží na rodině, na lokalitě, na počtu dětí, na pracovních povinnostech... Minimální částka se uvádí 70£ týdně, ale některé rodiny nabízejí i méně. Na lokalitě záleží opravdu hodně, protože například v Londýně je všechno dražší (ne-li přímo "drahé"), také za transport tu zaplatíte poměrně dost. Já jsem ze začátku dostávala 70£ za nějakých 42 hodin práce, což je opravdu hodně málo a ještě k tomu na Londýn. S rodinou jsem si o této situaci promluvila a poté jsem dostávala 90£ za 35 hodin týdně. Jedna kamarádka dostávala 80£ za třeba 25 h/w, jiná zase 140£ za netuším kolik hodin, ale v rámci platu byl extra cleaning. Dá se z toho ušetřit/vyžít? Londýn je prostě drahá sranda, já šetřila na dopravě a všude jsem jezdila jen autobusem, zato jsem si na druhé straně neodepřela třeba kafe venku. Ušetřit se dá, já si našetřila na notebook, foťák a zaplatila jsem veškeré poplatky do USA. Na druhé straně to stojí nějaké to odříkání. Londýn má pořád co nabídnout, ale já toho využívala jen o víkendu, abych přes týden moc neutrácela za jízdné. Večeře a vůbec jídlo venku vyjde na dost peněz, což je další věc, kterou jsem omezovala, v kině jsem nebyla ani jednou (při ceně 15£ z vašich 90£ si to rozmyslíte :) a party byly stylem: "opijeme se teď venku, ať vevnitř nemusíme nic platit, plus tam musíme být před devátou, protože to je vstupné zdarma" :D



Amerika

Ve srovnání s UK si v USA žiju jako král, haha :). Plat je stanoven vládou (ehm, je to vláda? Já nevim :D) na 195.70$ týdně což je ve srovnání s UK (počítám při kurzu 1£=36 Kč a 1$= 26 Kč) okolo 1500 Kč týdně navíc. Zrovna teď si sedím na kafíčku a není to vůbec žádná zvláštní situace, spíš už taková rutina :) Na večeře či obědy jsem venku minimálně jednou týdně, nakupuju jako divá (jak jen tohle všechno odstěhuju?!) a i na nějaké to cestování mi zbyde. Samozřejmě ale lokalita dělá hodně. Tady se nic moc neděje, tak zkrátka neutratím tolik, jako kdybych byla ve velkém městě, kde každá zábava něco stojí. Vstup na party je tu většinou všude zdarma a alkohol téměř nepiju, protože musím řídit domů (jak mi chybí ty londýnské cesty nočním autobusem :). 

Takže v USA si můžete přijít na poměrně slušný peníz. Nikdo vám ale před odjezdem neřekne, že musíte také něco "dát zpátky", a sice že jste povinni u USA platit daně. Ty platíte podle počtu měsíců, které v daném roce  v USA strávíte (tzn. pokud přijedete v lednu a budete odjíždět v lednu, platíte daně za celých 12 měsíců, pokud v listopadu, zaplatíte daně jen za 10 měsíců, protože ty první dva měsíce ještě spadají do roku, kde jste platili daně v jiné zemi). Těch 10 měsíců vychází na částku ke 700$, proto doporučuji už ze začátku při zřizování bankovního účtu založit i spořící účet pro tyto účely. Někdo se třeba rozhodne daně neplatit, o tom, co z toho může plynout, se dočtete například v této facebookové skupině pro české a slovenské au pair v USA.
Plus pokud si chcete pobyt prodloužit na další rok, čeká vás další poplatek, tentokrát ve výši 365$ (proooč, za cooo? :-P)
SAVANNAH


Situace doma

Anglie

Vaše povinnosti, radosti a strasti v rámci au pair v UK se zase hodně odvíjí o rodiny a jejích pravidel. Většinou se staráte jak o děti, tak o domácnost, v čemž já vidím zásadní problém. Neříkám, že mi domácí práce vyloženě vadí, ale je obrovský rozdíl, když jsou tyto rozděleny na všechny členy rodiny a když jste to zkrátka jen a jen vy, kdo doma uklízí celý dům, kdo pere, žehlí a snad dokonce i vaří. Pokud máte být členem rodiny, nemyslím si, že by tohle všechno mělo spadnout na vás, tak to přece v rodině nefunguje. Ale jasně, věděla jsem do čeho jsem šla a také jsem to ve zdraví přežila. Jen zkrátka na každý drobek na zemi, co děti utrousí, koukáte jinak, protože to budete VY, kdo to bude uklízet a za pět minut je TO TAM ZNOVU, haha. V rámci této situace pro mě prostě platilo, "jsem off, domytá myčka mě prostě nezajímá". Někomu se to může zdát neslušné, ale věřte, že pro hostujícím rodičům také nepřijde neslušné tu domytou myčku nechat pro mě na dobu, co budu zase pracovat. Celkově jsem si s rodinou ale rozuměla, děti mám moc ráda a vím, že rodiče se o můj život upřímně zajímali.   



Amerika

Tady máte zkrátka jasně nastavené podmínky - au pair je chůva pro děti. Stará se tedy výhradně o ně, jejich prádlo a také poklízí jejich pokoje. Navíc děláte co byste dělali doma, takže taký ten běžný drobný úklid okolo, myčka. Volno nevolno, jakmile je myčka domytá a já se už v té kuchyni vyskytnu, tak jí prostě vyklidím a nandám nové nádobí. Dům chodí jednou do týdne uklízet paní na úklid, to naštěstí není v USA vaše starost. Děti tu mám zlaté, nejzlatější a rodina je celkově moc fajn.
LONDON



Situace venku

Hlavní rozdíl v té situaci venku shledávám v dopravě. Auto je v UK zapotřebí, pokud žijete někde v malém městě a veřejná doprava na tom není tak slavně. V USA, pokud nežijte v opravdu velkém městě, bez auta tu nedáte ani ránu. A věřte tomu! Třeba ani nemusíte nikam vozit děti, ale v rámci vašeho volného času určitě chcete vyrazit ven a pokaždé se ptát rodičů a kamarádů, jestli vás někam hodí, je opravdu za trest (i když vám třeba zpočátku slíbí, že to je úplně v pořádku, představte si, že se takhle ptáte každý den, když si budete chtít zajít na kafe, do kina, nebo třeba na rande) a nikdy nebudete nezávislí. Já v Londýně měla hlavně ty autobusy (levnější, no :), tady v Savannah taky sem tam nějaký ten autobus potkám, ale místní tvrdí: "tím autobusem jezdit nechceš, věř mi" a stejně mi ani nejede tam, kde bydlím! Pokud bych chtěla jít pěšky někam na kafe, bude mi to trvat minimálně hodinu a půl a autobus po cestě ani nepotkám, jen tak pro představu :)



Vzdělávání

V UK se vás většinou zeptají, zda chcete studovat angličtinu a měli by vám studium také umožnit. Musíte na to ale mít jak čas (toho moc nebude, pokud máte doma přes den malé děti), tak finance, s kterými vám rodina pomoct buď může, nebo nemusí. V USA dostáváte automaticky příspěvek na vzdělání 500$, přičemž MUSÍTE za svůj rok získat 60h/6 kreditů (počet hodin/kreditů se liší v rámci agentur). Proč musíte? Protože vaše vízum (J1) říká, že jde o kulturně výměnný program (nikoliv pracovní, nikoliv studijní, ale něco mezi tím). Pokud tuto podmínku nesplníte, může se stát, že si letenku domů budete muset hradit sami a ztrácíte také nárok na prodloužení programu. Můžete studovat prakticky cokoliv, co je ve vašem okolí dostupné. Pokud se ocitnete v malém městě jako je například Savannah (zhruba jako naše Plzeň), vaše studijní možnosti se značně snižují. Já kupříkladu měla na výběr mezi angličtinou na začátečnické až mírně pokročilé úrovni a GED classes, což je v podstatě takový rychlokurz namísto střední školy. Příspěvek na studium můžete nicméně použít i na víkendové kurzy pro au pair, které se konají v různých městech a kde můžete získat stanovený počet hodin/kreditů třeba za dva víkendy. Většinou se ale nevejdete do budgetu od rodiny a zbytek musíte doplatit sami.
SAVANNAH


Základní věci jsem tedy vypsala, určitě by se toho našlo mnohem víc, ale možná bych se tak dostala přes "limit čtivosti" :)

Žádné komentáře