Americké (po)divnosti III.

Tak abych si trošku vylepšila skóre z minula, kdy jsem sepsala ne moc veselý článek, rozhodla jsem se zapracovat už na třetím pokračování "amerických (po)divností" (první a druhý díl můžete omrknout tady tady). Možná vás napadne, jestli nejsem trochu nevděčná, že tady už rok žiju a stěžuju si na to, že jsou tu některé věci dost zvláštní. Já tyhle podivnosti vůbec nevidím jako problém, jen chci ukázat, že tady sice jsou nějaké věci "divné" a my se jim můžeme ze srdce zasmát, nebo si říct, "tak to by teda takhle být nemělo" anebo naopak "kéž bychom tohle měli doma v Čechách", ale od toho je to jiná kultura a tyhle věci dělají prostě Ameriku Amerikou. Kdyby byla každá země stejná, o čem bychom pak tady drbali a měli bychom si vůbec z čeho dělat srandu? Asi těžko :)




První věc, která asi i vás napadne ve spojení s Amerikou je, že je tu všechno smažené! Ok, to, že existují smažené cibulové kroužky, to už všichni pravděpodobně víme od Homera Simpsona. Že si tu ale můžete dát smažená (zelená) rajčata, smažený mac'n'cheese (klasický americký mac and cheese, aka těstoviny se sýrovou omáčkou, smačkané do kuličky a osmažené), smaženou zmrzlinu (!), smažené kyselé okurky (!!), smaženou coca colu (!!!) a co nestačí smažené jednou, můžete si dopřát "double fried" (proč tomu nepřidat ještě jednu zdravou porci oleje, no ne? :)


Source: http://growabrain.typepad.com/photos/uncategorized/2007/10/12/deep_fried_america.jpg

Když už jsem u toho jídla, narazíte tady taky na docela zláštní příchutě, i když je pravda, že se v tomhle případě může jednat o čistě jižanskou záležitost. Jednou jsem byla na večeři s kamarády v takové moc hezké restauraci, která se specializuje na burgery. To úplně není "moje", ale tak jsem v té Americe, musím přece všechno vyzkoušet! Že si ale k tomu burgeru budu moct dát kečup s příchutí coca coly, to se mi snad ani nesnilo (a ne v tom dobrém slova smyslu :). Když jsem se nad tím pozastavila a se smíchem prohlásila "This sounds so American to me" (to je prostě fakt americký), nikdo z nich to naštěstí nevzal osobně, jen mě opravili, že spíš je to hodně "Southern". Jižanského toho měli v menu víc, třeba jste si mohli jako přílohu dát batátové kuličky podávané s marshmallow pěnou (ano, k tomu burgeru!). Na každém snídaňovém menu tu natuty najdete grits, což je zkrátka kukuřičná kaše, která vám zaručeně poslouží, pokud si toužíte zalepit žaludek :). A třeba již zmiňované batáty s marshamallow si můžete dát v podobě "sweet potato casserole", který se podává jako tradiční příloha ke krocanu na Den díkuvzdání (jop, vážně :).


Source: http://imgc.allpostersimages.com/images/P-473-488-90/61/6167/9HTG100Z/posters/sweet-potatoes-with-marshmallows-in-baking-dish.jpg



Zmínka o jídle mě přivádí k tomu, že to jídlo musíte taky někde koupit, takže hurá do supermarketu! Tam ale možná narazíte na jednu nemilou vlastnost části americké populace, a sice že jsou líní po sobě odvést košík. Tohle mě teda ale naprosto, naprosto rozčiluje, přiznávám :). Kolikrát ani nemůžete zaparkovat, protože tam nějaký pako nechalo košík (protože ta přihrádka na košíky je přece tak strašně daleko!). Když už teda ale přece jenom někdo ty košíky odveze, tak je tam zkrátka jenom nechá, žádný stresy s tim :) 





Z Čech jsem zvyklá řídit malé auto, a tak si při manévrováním s vypůjčeným Infiniti občas připadám jak řidič tanku (a tak i s tím autem taky zacházím :)) Nejenže jsem schopná vymést každou díru ve vozovce, při odbočování mi přijde, že se snad převrhnu nebo co! :) Někdy taky nejsem naprosto schopná odhadnout, jak je to auto velké, a tak se mi třeba stane, že zadním kolem přejedu patník (a vy si teď myslíte, že jsem ten nejhorší řidič na světě, že jo? :) NEJSEM, haha!). O to víc mě pak děsí tahle "paráda" u supermarketu Kroger, kam občas chodím na rodinný nákup. Ne, že by se mi snad někdy stalo, že bych ten kámen přejela (to by to auto asi nedalo, co myslíte? :), ale každopádně mě to pořádně děsí!


Československo neexistuje! Fráze "You mean you're from Czechoslovakia, right? I've been to Prague!" (ty spíš myslíš, že jsi z Československa, ne? Já jsem byl v Praze!) mě už ani tak strašně nerozčiluje, jako kdysi v Anglii. Tam byla na denním pořádku, tady se s ní setkám jen občas. V Americe se mi ale zdá, že někteří lidé kolikrát o Čechách ani neslyšeli, nedovedou odhadnout jestli jsou vůbec v Evropě a když už jo, tak jsou určitě součástí Ruska.
Pak tu taky občas potkám pár expertů, kteří na nás koukají jak "a máte vy u vás (v tom Československu) vůbec internet?" Ale potom si musím připomenout, že mi to vůbec nestojí za to, abych si drásala moje drahé nervy a že jsme na tom v Čechách v některých věcech napřed. Tak třeba deodorant ve spreji do Ameriky dorazil jako velká novinka asi teprve před půl rokem :).


Source: http://funnyjunk.com/funny_pictures/3714374/Czechoslovakia+not+anymore

Taky mám pocit, že jsme prostě už v Čechách hodně zvyklí na recyklaci a vyhodit plastovou flašku do běžného odpadu mi už teď přijde naprosto špatně! Tohle je hodně individuální, ale moje host rodina nerecykluje vůbec. Viděla jsem v okolí pár popelnic s logem, takže to neznamená, že nikdo nerecykluje, stejně jako to neznamená, že u nás všichni recyklují. Jde mi ale třeba o fakt, že když už se někde na veřejných prostorech recykluje, většinou jde jen o plastové lahve a plechovky od pití. A když říkám plastové lahve, skutečně myslím jen lahve. Když prostě venku sníte sendvič z plastové krabičky, tu krabičku pak máte vyhodit do běžného odpadu (a to dává smysl, že jo? :) Slyšela jsem, že je Kalifornie víc "green", tak jsem na to celá natěšená (asi to zní divně, že se těším na recyklování odpadu, že jo? :) protože už mě už nebaví, že jak pako přebírám odpadkový koš, abych pak ten recyklovatelný odpad skladovala v garáži a nakonec ho odvezla do recyklačního centra (kde teď mimochodem přestali brát sklo, to taky dává smysl :). Navíc si tady z každého nákupu v supermarketu domů přinesete minimálně dvacet plastových tašek (nepřeháním), protože ty jsou samozřejmě zadarmo a taky tu mají ve zvyku dát třeba dvě věci do jedné tašky a další dvě do jiné (takže tu rozhodně nenosíme nákup v těch papírových taškách, jako jsme zvyklí v těch amerických filmech, ale třeba to je takhle jen v Georgii).



Source:http://giphy.com/gifs/man-groceries-got-them-all-iGKXq1KERqXv

Američani mají "soccer", tenhle fakt taky už všichni víme. Skoro celý svět má prostě fotbalisty, kteří se ale v momentě, kdy překročí  hranice USA, z ničeho nic stávají hráči socceru. A já se ptám, a ptám se každého Američana: "proč to tak máte, vždyť váš fotbal nemá s nohama ("foot") zas až tak společného jako náš fotbal, no ne?" A oni odpovídají buď že ví, že to nedává smysl, nebo že přece chtějí být originální, anebo že jejich americký fotbal tu byl dřív, než náš fotbal (soccer), tak to přece museli odlišit!


Source: http://i.imgur.com/2GHdRDg.jpg

Nepoužívají blinkry: tak a tady přestává všechna sranda, tady jde o život! V momentě, kdy řídíte a auto před vámi najednou z ničeho nic zahne, aniž by dalo signál, na to si nikdy nezvyknu. Anebo když dáváte přednost protijedoucímu autu, ale to najednou zahne taky, aniž by vám dalo signál a ušetřilo tak nějaký ten čas. No, nevadí, jen ať se mi nikdo nediví, že si nechávám takové rozestupy!


Source:http://scoopempire.com/wp-content/uploads/2014/09/turnsignals.jpg


Ještě vám sem přidám update k minulým "americkým podivnostem" ohledně neustálého používání dezinfekce - tu sice všichni používají hojně, ale paradoxně pak doma chodí v botách i potom, co venku třeba pršelo a prostě toho spoustu našlápnete, že jo :) Navíc jsem taky po sdílení článku na Facebooku obdržela dobrou připomínku od jiných au pair, že sice i děti hojně dezinfikují, ale zase paradox, se nemyjí! Moje děti (a to je úplně běžné) se myjí jednou týdně, jen tak pro představu :)

Doufám, že jste se zase dozvěděli něco nového, co se americké kultury týče a vrátíte se zase příště, mám toho na seznamu ještě dost podivného :)
Mějte se krásně, K.


4 komentáře

  1. Uf, jedna pecka lepsi nez druha :) ne nadarmo se rika, ze jsou A. ve zradle prasata ( ale neco umi, to abych zase nehanila vsechno). Nad chozenim v obuvi doma budu kroutit hlavou porad - proste tomu nerozumim a ani nechci rozumet. Kazdopadne jsi to zavrsila perlickou o hygiene:) myslela jsem si o Amicich hodne prasackych veci, ale toto me dostalo ( na druhou stranu, co si budeme nalhavat, v Cechach se to v socialne slabsich rodinach asi praktikuje taky). Diky za dalsi super clanek a otevreni oci;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :) Jinak k té hygieně, oni se dospělí myjí normálně každý den, jen děti ne. Já nevím, co je to tady za trend, ale jednou mi děti tvrdily, že to prý pro děti není zdravé, mýt se "moc často" :D

      Vymazat
    2. Americani jsou prasata, protoze maji jine chute nez ty?A ze mixuji veci, ktere tobe pripadaji ze se mixovat nedaji? A copak jsi si myslela prasackeho o Americanech? Ja tu ziju uz dloho a muzu nasat, ze nejvetsi PRASATA na jake jsem kdy narazila jsou CESI Nemyjete se, neumite se k sobe chovat, smrdite, neumite poradne anglicky, zavidite si, nikomu nic neprejete, prezirate se nezdravym jidlem, mate spinave baraky, nedodrzujete zakladni hygienicke navyky a to nejenom ve slabsich rodinach, mate krive zuby, nepouzivate deodoranty, nic poradneho neumite, ...tohle je ptreba co si o Cesich myslim ja. Prijemne, ze?

      Vymazat
  2. :) ..ono se nic nemá přehánět a časté mytí opravdu není zdravé pro kůži, smývá se ochranný film a také, co si budeme povídat, příliš chemie neprospívá ničemu (nejdřív chemií smyješ, potom chemii napatláš na tělo - to všechno musí také odfiltrovat játra) :p ... nicméně si myslím, že alespoň "určitá místa" by se denně tedy mýt měla ;)

    OdpovědětVymazat